In de traditie van de Nederlandse degelijkheid

Hout. Een solide, degelijk, bestendig materiaal. Net zoals de maker, die niet voor niets hout als materiaal van keuze voor zijn sculpturen heeft genomen. Charlie Kater (Venlo, 1970) is geen romantische bohemien die zijn werken schept vanuit een ongestuurd leven in dienst van de kunst met een grote K. Werkzaam als adviseur bij een gemeente hoeft hij geen kunst maken om ervan te leven. Nee, hij maakt zijn kunst vanuit een sterke innerlijke drijfveer. En daarmee plaatst hij zich in een typische Nederlandse traditie van ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’ die grote kunstenaars als Jan Schoonhoven heeft voortgebracht. Iemand met wie Kater niet zozeer zijn rigide afwijzing van het authentieke kunstwerk en nadruk op het onpersoonlijke deelt, maar wel de degelijke, oer-Nederlandse levensstijl waarvan sommigen nog altijd menen dat die geen interessante kunst kan voortbrengen.

Geschoold aan de Academie voor Kunst en Industrie in Enschede bewijst Kater met zijn werk het tegendeel. In kleine, veelal compacte beelden verkent hij de visuele taal van abstractie. Daarbij staat niet zozeer de schoonheid en uitstraling van het materiaal centraal, als wel de abstracte vorm. Net als Schoonhovens reliëfs worden de beelden van Kater op een geheel eigen, artisanale wijze geconstrueerd. De vorm accentueert hij door het hout uiteindelijk te beschilderen. Door het gebruik van bijvoorbeeld menie ontstaat de associatie met een ander materiaal zoals ijzer.

Katers ritmisch abstracte werk ligt in de lijn van stromingen als het constructivisme en de minimal art. Hij voelt zich verwant met beeldhouwers als Ad Dekkers en Carel Visser en is daarbij sterk geïnspireerd door de kleinschalige intieme, haast geknutselde werken van Richard Tuttle. Kater gebruikt hun principe less is more naast het Japanse wabi-sabi in zijn zoektocht naar de essentie van wat hij in de sculptuur wil laten zien en de esthetiek die het werk moet uitstralen.

Kater wil geen conceptuele kunst maken. Een oorspronkelijk idee mag worden losgelaten. Kater gaat liever associatief te werk. Het proces werkt daarbij therapeutisch.Net als bijvoorbeeld de schilder Marc Mulders gelooft hij in de helende werking van kunst. Zijn werk is misschien niet bedoeld als urgent, maar is eerder een uitingsvorm van een poëtische en reflecterende kijk op het leven en onze natuur. Daarmee wil Kater inspireren. Zoals hij zichzelf ook laat inspireren door anderen.

Sinds 2011 woont Kater in Hilversum, waar hij een atelier aan huis heeft.

Volgen